Disediakan Oleh : Mazni binti Mohamed
http://eprints.utm.my/11652/1/Penggunaan_Koswer_PPSMI_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Matematik_Di_Kalangan_Guru.pdf
http://eprints.utm.my/11652/1/Penggunaan_Koswer_PPSMI_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Matematik_Di_Kalangan_Guru.pdf
Penggunaan Koswer PPSMI Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik Di Kalangan Guru-Guru Matematik Di Empat Buah Sekolah Kebangsaan Di Seremban.
PENGENALAN
Kajian ini telah dijalankan oleh Abdul Razak Bin Idris dan Saidanorlaili Binti Ali Fakulti Pendidikan Univeristi Teknologi Malaysia. Objektif kajian ini ialah mengenalpasti tahap penggunaan koswer PPSMI dalam P&P matematik di kalanganguru-guru Matematik, mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan koswer PPSMI dalam P&P matematik di kalangan guru-guru Matematik dan mengenalpasti masalah-masalah yang dihadapi oleh guru-guru Matematik apabila menggunakan koswer PPSMI dalam P&P matematik.
KRITIKAN
Kementerian Pelajaran Malaysia telah membekalkan koswer PPSMI bagi pengajaran Matematik bermula pada tahun 2003 bagi membantu guru melaksanakan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Merujuk kepada jurnal tajuknya dapat memberikan gambaran tentang yang kajian yang dijalankan. Format penulisan adalah tepat, dimulai dengan ketua penulis diikuti nama institusi begitu juga bagi penulis kedua. Abstrak jurnal ini di tulis dengan padat dan ringkas di mana ianya tidak melebihi 200 perkataan. Di dalam abstrak terdapat tujuan dan tumpuan kajian, kaedah kajian serta penemuan atau hasil kajian serta turut dinyatakan kesimpulan dan rumusan penting kajian. Di samping itu abstrak turut diberikan dalam dwi bahasa iaitu Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dan disertakan tiga kata kunci dengan format Normal, bersaiz 10 dan Justified yang diletakkan selepas abstrak. Penulisan ilmiah mengandungi bahagian-bahagian dan bab-bab penting yang terdiri daripada Pengenalan, Kaedah, Keputusan, Perbincangan dan Rumusan tetapi tidak mengandungi Tinjauan Penulisan.
Kajian yang dijalankan adalah berbentuk deskriptif dengan menggunakan soal selidik bagi mendapatkan data. Sampel kajian terdiri daripada 40 orang guru Matematik dari empat buah sekolah di Seremban. Instrument kajian yang digunakan ialah satu set soal selidik yang terdiri dua bahagian iaitu Bahagian A dan Bahagian B. Bahagian A adalah maklumat peribadi guru seperti bangsa, jantina, umur, kelulusan akademik, keputusan Bahasa Inggeris peringkat SPM, pengalaman mengajar dan juga kursus ETeMS. Manakala Bahagian B adalah penyataan soal selidik yang berkaitan dengan penggunaan koswer PPSMI dalam P&P matematik, faktor-faktor yang mendorong guru-guru matematikmenggunakan koswer dan masalah-masalah yang dihadapi oleh guru-guru apabila menggunakan koswer tersebut.
Dapatan kajian menunjukkan kebanyakan guru telah mengikuti kursus berkaitan pengendalian koswer seperti Kursus Orientasi Kurikulum Sains dan Matematik bagi sekolah rendah dan menengah, latihan profisiensi bahasa Inggerismelalui Kursus 2 Days On-Site dan 5 Days Full Immersion dan Latihan ICT untuk pengoperasian perkakasan notebook dan LCD. Kursus-kursus amat membantu guru dalam penggunaan koswer. Namun terdapat beberapa masalah yang dihadapi guru seperti masalah pengendalian peralatan ICT dan pengajaran Matematik sukar diikuti oleh pelajar kerana kandungan koswer yang tidak mesra pengguna. Kesimpulannya kebanyakan guru di empat sekolah di Seremban menggunakan koswer tetapi tahap penggunaannya adalah sederhana.
0 comments:
Post a Comment