Sunday 3 June 2012

ARTIKEL 1

  Disediakan Oleh : Mazni binti Mohamed


Journal of Science and Mathematics Educational, volume 2 Jun 2011, Pages 1-17/ISSN:2231-7368

PENGINTEGRASIAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MATEMATIK  DI KALANGAN GURU MATEMATIK DI DAERAH KOTA TINGGI.

PENGENALAN

Artikel ini adalah hasil penulisan Md. Nor Bakar dan Rashita A. Hadi Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Kajian di dijalankan bagi mengetahui tahap pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik di kalangan guru Matematik. Tiga aspek telah dikaji bagi menjawab persoalan kajian ini iaitu tahap pengintegrasian ICT di kalangan guru Matematik, kesesuaian kursus ICT yang ditawarkan oleh pihak sekolah atau Pejabat Pelajaran Daerah kepada guru Matematik dan faktor-faktor yang menjadi penghalang kepada pengintegrasian komputer di kalangan guru Matematik.


KRITIKAN.

Merujuk kepada jurnal, tajuk yang dipilih adalah ringkas dan padat serta menggambarkan apa yang dikaji oleh penulis. Selain itu format tajuk ditulis dengan betul dimulai dengan ketua penulis diikuti nama institusi begitu juga bagi penulis kedua. Abstrak jurnal ini di tulis dengan padat dan ringkas di mana ianya tidak melebihi 200 perkataan. Selain itu di dalam abstrak terdapat tujuan dan tumpuan kajian, kaedah kajian serta penemuan atau hasil kajian serta turut dinyatakan kesimpulan dan rumusan penting kajian. Di samping itu abstrak turut diberikan dalam dwi bahasa iaitu Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dan disertakan tiga kata kunci dengan format Normal, bersaiz 10 dan Justified yang diletakkan selepas abstrak. Kegunaan kata kunci ialah bertujuan untuk memudahkan pencarian maklumat. Manuskrip jurnal mengandungi bahagian-bahagian penting seperti Pengenalan, Kaedah, Keputusan, Perbincangan dan Rumusan tetapi tidak mengandungi Tinjauan Penulisan.Penulis memaparkan jadual-jadual yang berkaitan kajian dengan lengkap dan jelas.

Penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di lihat dari dua aspek iaitu aspek pengajaran ianya digunakan sebagai alat persembahan dan demonstrasi manakala dari aspek pembelajaran ianya digunakan sebagai tutorial,latih tubi, penerokaan, aplikasi dan komunikasi. Kementerian Pelajaran telah membekalkan pelbagai kemudahan kepada guru-guru bagi tujuan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Namun daripada kajian yang telah dijalankan didapati penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik masih pada tahap yang rendah. Di antara halangan yang dikenalpasti ialah guru kurang pengetahuan dan kemahiran dalam ICT. Selain itu kursus-kursus ICT di kalangan guru-guru Matematik adalah amat terhad sedangkan pelbagai kaedah komputer dapat digunakan dalam mata pelajaran ini.
Objektif kajian ini ialah mengetahui tahap guru melaksanakan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik, mengenalpasti kesesuaian kursus pembangunan profesionalisme berkaitan dengan bidang ICT yang ditawarkan kepada guru Matematik oleh pihak sekolah dan Pejabat Pelajaran Daerah dan mengenalpasti masalah yang menjadi halangan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik

Metodologi kajian yang digunakan ialah gabungan kaedah kuantitatif dan kualitatif di mana pengkaji menggunakan soal selidik dan temubual berstruktur. Bilangan sampel yang dipilih secara persampelan rawak ialah 30 orang bagi menjawab soal selidik , 3 orang daripada 30 orang tersebut dan 15 orang penyelaras makmal computer di pilih untuk temubual berstruktur. Responden dipilih daripada beberapa buah sekolah di daerah Kota Tinggi, Johor.

Daripada kajian yang dijalankan didapati guru-guru jarang menggunakan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran dan masih cenderung menggunakan kaedah pengajaran secara tradisional.Antara halangan yang dihadapi oleh guru ialah bilangan komputer yang tidak mencukupi, gangguan talian internet, masa pengajaran yang tidak mencukupi, kurang bantuan teknikal, kurang kemahiran ICT.


  Hasil dapatan ini sebahagiannya menyamai dapatan kajian yang dijalankan oleh Jones (2004). Penulis mendapati bahawa tujuh halangan yang wujud semasa pengintegrasian ICT dalam pengajaran ialah guru kurang berkeyakinan semasa pengintegrasian (21.2% responden), kurang capaian terhadap sumber (20.8%), kekurangan masa untuk membuat pengintegrasian (16.4%), kurang latihan yang efektif (15.0%), menghadapi masalah teknikal semasa perisian digunakan (13.3%), kurang capaian individu semasa penyediaan bahan pengajaran (4.9%) dan usia guru (1.8%).



Kesimpulannya, penggunaan ICT yang rendah dalam pengajaran dan pembelajaran bukanlah disebabkan faktor dalaman guru-guru tetapi disebabkan faktor luaran seperti kemudahan yang tidak sempurna, kekurangan latihan serta perkhidmatan dan bantuan teknikal yang kurang memuaskan.

0 comments: